Sunday, March 20, 2011

JURNAL 3

Chunking, Priming and Active Learning : Toward an innovative and blended approach to teaching communication-related skills

M. Wing Jeannette. ( 2006 ). Chunking, Priming and Active Learning : Toward an innovative and blended approach to teaching communication-related skills. Interactive Learning Environments. 14 (2) : 119-135

Pengenalan

Pentingnya kemahiran komunikasi yang berkaitan dalam semua aspek kehidupan telah berjalan dengan baik didokumentasikan. Sering disebut sebagai kemahiran sosial, kemahiran komunikasi yang berkaitan- kompetensi seperti bercakap, mendengar, menulis dan berfikir kritis.

Blended Learning: Definisi dan penjelasan
Blended learning merujuk pada kaedah pengajaran yang menggunakan dua atau lebih
pendekatan yang saling melengkapi untuk mengajar bahan-bahan yang sama. Ketika pengajar menggunakan kaedah tradisional yang digabungkan dengan kegiatan kuliah, perbincangan, modul online, dan / atau suplemen buku teks, blended learning sedang digunakan. Walaupun idea pencampuran pendekatan instruksional sebenarnya tidak baru dalam erti kata lainnya (pelajar telah diminta untuk membaca buku-buku dan artikel untuk masa yang lama sebelum menghadiri kuliah), pertumbuhan eksponen teknologi dalam kelas telah baik memfokuskan kembali arah dan meningkatkan aplikasi untuk blended learning.

Lima Primer Komponen Kunci Konsep
Sistem CK (Concept Keys) mempunyai lima komponen utama: chunking, pengulangan, priming, perkaitan peribadi, dan teknologi berasaskan web. Masing-masing komponen bekerjasama untuk menyediakan cara yang paling layak untuk menanamkan perubahan perilaku dan mengakibatkan kompetensi - untuk menggunakan teknik pengajaran yang inovatif yang membuat tingkat dasar kemahiran dan menggajikan novel kaedah ujian untuk membimbing pelajar dalam berkaitan dengan maklumat kepada mereka. Jika komunikasi berkaitan Arahan akan memenuhi keperluan pelajar kita perlu mengembangkan inovatif bererti dari kedua-dua menyampaikan mesej dan menjemput penyertaan aktif mahasiswa. Dengan demikian, CK didasarkan pada teori belajar yang sihat dan menggabungkan suasana mengikut teknologi masa kini serta melibatkan pelajar cerdas. Konsep chunking dan priming menyediakan rangka teori yang sangat baik untuk sebuah sistem pembelajaran inovatif.
Menerapkan Pembangunan Chunking untuk Skill
Chunking merujuk pada proses pengorganisasian dan pengelompokan unit-unit kecil maklumat ke dalam kumpulan yang lebih besar. Ia juga merupakan alatan kemahiran berfikir yang seringkali digunakan olh kita untuk berfikir. Kemampuan untuk maklumat chunk (a) membantu individu lebih mengingati sesuatu hal, (b) memberikan individu suatu cara untuk mengakses maklumat yang akhirnya disimpan di dalam memori nya, dan (c) meningkatkan''jumlah maklumat yang kita dapat tangani''. Sebagai contoh, seperti yang kita belajar maklumat baru, jika kedengarannya akrab atau jika hal itu sesuai dengan kategori yang ada kita cenderung untuk mengingati dan mengaitkan maklumat baru dengan kategori yang ada, mencipta satu hubungan yang kuat dalam chunk.
Dengan demikian, chunking berfungsi baik sebagai peranti mencetuskan dan sebagai peranti kod pemabngunan untuk ingatan pelajar. Aspek mencetuskan potongan mengandalkan kekuatan sepotong atau kumpulan potongan berkaitan. Chunk disusun secara hirarki, sehingga yang paling item mengesankan akan terdiri daripada maklumat yang paling relevan kepada individu cuba untuk belajar (Pegawai Negeri-Schreiber & Anderson, 1990). Kod bangunan sering semua melalui replikasi dari Chunk atau maklumat berkaitan yang membolehkan peserta untuk mengingati chunk untuk digunakan nanti. Sebagai pelajar, membina sebuah sistem kod (iaitu chunks), pola mula yang muncul yang membolehkan mereka untuk menyambung chunks/perkaitan yang berkait dengan maklumat yang diperolehi dan akhirnya membina maklumat lebih besar.
            Kemahiran pada umumnya didasarkan pada dua bahagian utama iaitu: (1) maklumat
pengambilalihan dan ingatan tentang fungsi pemprosesan kognitif, (2) maklumat pengambilalihan dan ingatan mengenai pilihan perilaku dan keadaan. Dalam CK ini setiap komponen sistem ini mengandungi “chunk” yang dikenalpasti sebagai kunci konsep bagi setiap persoalan yang hendak dihuraikan.

Chunking dan Pengulangan
Unsur lain yang harus disertakan dalam usaha pembelajaran yang efektif adalah pengulangan. Tidak hanya pada ingatan semata-mata,  pelajar perlu merancang dan menyimpan setiap ingtan dalam chunks, mereka diperkuatkan melalui paparan berulang ke sebuah konsep, idea, atau kemahiran. Dalam satu hal chunking menyediakan jalan bagi pengulangan sepanjang persoalan sebagai potongan dibina sebagai bit maklumat dan tekanan atau diintegrasikan ke dalam chunk. Ini bererti setiap proses P&P atau tugasan yang dilakukan akan mengalami proses chunking dan pengulangan untuk mendapatkan hasil tugasan yang baik.

Rumusan

Sistem pembelajaran CK ini mengandungi beberapa faktor belajar yang direka untuk
meningkatkan proses pembelajaran: (1) bit maklumat; (2) kunci gigitan-saiz (chunking), (3) penjelasan; (4) motivasi; (5) maklumat kognitif, (6) maklumat perilaku; (7) ulangan; (8) multi-konteks pencitraan (priming). Namun, sistem pembelajaran CK yang lengkap memperluaskan potensi hasil yang positif peserta didik agar lebih jauh melalui integrasi yang mudah dalam aspek pembelajaran sokongan berikut: (1) penyampaian maklumat di dalam persekitaran aplikasi pembelajaran, (2) penyertaan dalam jelas pengulangan kunci dari masa ke masa, (3) soalan-soalan tentang nilai serat konsep masing-masing; (4) penyertaan dalam kegiatan penilaian setiap mingguan; (5) pemilihan kendiri dalam MIK mingguan dengan aplikasi rencana yang ditetapkan, (6) penyertaan dalam satu peristiwa yang menyeronokkan; (7) penyertaan dalam pasukan-kegiatan belajar, (8) kejelasan yang lengkap terhadap ketepatan harapan; (9) integrasi pelajar pilihan sendiri-yang paling penting maklumat atas set lengkap 50 kunci di setiap daerah, (10) sijil penghargaan melalui pemeriksaan dalam talian.


Kesimpulan

Merupakan sebahagian besar dari interaksi pelajar yang didasari oleh komukiasi tingkah laku. Kaedah chunking ini didasarkan pada satu kemahiran untuk memaparkan setiap interaksi yang diberikan. Pentingnya kemahiran tersebut adalah ia memerlukan instruktur komunikasi yang mencipta satu kaedah inovatif yang memanfaatkan kekuatan dari cara pengajaran yang berbeza-beza dari segi kaedah untuk memahami protokol blended learning. Oleh yang demikian, sebenarnya penggunaan kaedah chunking ini dalam proses pengajaran dan pembelajaran merupakan satu alatan kemahiran berfikir secara kreatif dan kristis yang digunakan oleh para pelajar dalam mengaplikasikan pembelajaran ‘blended’ yang sekarang ini digunakan secara meluas di Universiti. Kaedah Chunking ini digunakan oleh pelajar untuk berfikir serta menyelesaikan maslah secara langsung dan tidak langsung/ tanpa sedar yang sebenarnya bahawa penyusunan maklumat mengikut potongan adalah salah satu alatan untuk berfikir.





Analisis, Penilaian & Sintesis ulasan jurnal/buku

HPM
Kriteria
Pembuktian penulisan ulasan
HP1
Menguasai pengetahuan dan kefahaman lanjutan dalam bidang Pendidikan Komputer; menggunakannya; mengembangkannya dalam konteks penyelidikan:

Menggunakan kemahiran berfikir secara kreatif iaitu menjana idea yang dibaca dengan:
-          Mengemukakan idea
-          Mencadangkan sebab
-          Menyumbangkan pendapat
-          Menyatakan kemungkinan
-          Menghasilkan idea
-          Mencetus idea
-          Melahirkan idea
Dijelaskan dalam pengenalan mengenai tujuan sebenar kajian ini dilakukan. Dan mengemukakan idea pengkaji serta membincangkan kebaikan kajian.
HP2
Menggunakan pengetahuan dan kemahiran penyelidikan bagi menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan Pendidikan Komputer dalam konteks multidisiplin dan menggabungkan bahan-bahan yang dibaca.

Menggunakan kemahiran berfikir secara kreatif iaitu mensintesiskan maklumat yang dibaca dengan:
-          menggabungkan idea,
-          menggubal semula idea,
-          menyatukan idea-idea
-          menyepadukan idea-idea  

Menjelaskan dengan terperinci mengenai:
      i.        Penerangan mengenai 5 kunci konsep.
     ii.        Menerapkan penggunaan chunking dalam skill/kemahiran.
HP3
Boleh mengurus maklumat, menjana ilmu dan berinovasi dalam bidang Pendidikan Komputer dalam situasi baru dan konteks multidisiplin.

Kebolehan dalam menyelesaikan masalah;
-          Mengenal pasti masalah
-          Menjelaskan masalah
-          Mencari alternatif penyelesaian masalah
-          Melakukan operasi
-          Menilai penyelesaian
Dijelaskan dalam pengenalan  mengenai chunking dan pengulangan

HP4
Kebolehan menilai mengikut kemahiran berfikir secara kritis merangkumi aspek penilaian menilai:
-          Menaksir maklumat dalam jurnal
-          Mempertimbangkan pendapat dan pandangan pengkaji
-          Menyatakan rasional belajar pengaturcaraan
-          Memberi alasan untuk menerima atau menolak
-          Mempertimbangkan kesan dan akibat
Kebolehan membuat kesimpulan berasaskan kemahiran berfikir kritis:
-          Merumuskan isu
-          Menyatakan hasil selepas analisis
-          Menyusun alasan
-          Membuat persetujuan

Diceritakan dalam rumusan dan kesimpulan


HP5
Sumber; jurnal dari   Interactive Learning Environments. 14 (2) : 119-135


HP6
 Penyampaian dalam blog

HP7
 Penyampaian dalam blog




No comments:

Post a Comment